Aankooptraject
Elk aankoopproces is echter uniek en kan aanpassingen vereisen op basis van de specifieke omstandigheden en doelstellingen van de koper en het over te nemen bedrijf.
In deze fase wordt het zoekprofiel opgesteld en indien gewenst het uitvoeren van marktonderzoek, het identificeren van geschikte sectoren en/of bedrijven en het screenen van potentiële kandidaten.
Vervolgens bepalen we de koopstrategie. Ook voeren we een analyse uit van de potentiële overnamekandidaten om de strategische fit en de haalbaarheid van de transactie te beoordelen.
Zodra er een geschikt bedrijf is gevonden, nemen we contact met hen op, starten de onderhandelingen over de prijs, voorwaarden en andere aspecten van de transactie.
Vervolgens start het boekenonderzoek waarbij jij de mogelijkheid krijgt om een onderzoek uit te voeren naar het bedrijf om alle relevante informatie te verifiëren en eventuele risico's te identificeren. Dit omvat o.a. het controleren van financiële gegevens, juridische documenten en operationele processen van het bedrijf.
Nadat het boekenonderzoek is afgerond, alle voorwaarden zijn overeengekomen en eventuele kwesties zijn opgelost, wordt de koopovereenkomst opgesteld. Als beide partijen het eens zijn met de inhoud kan de koopovereenkomst worden getekend. Afhankelijk van de transactievorm kan dat onderling of bij de Notaris plaatsvinden.
Na de overdracht is het belangrijk om een soepele overgang te waarborgen en ervoor te zorgen dat jij als nieuwe eigenaar het bedrijf kunt voortzetten. Dit omvat vaak een periode van een aantal weken waarin het overdragen van kennis, het begeleiden van het personeel en het overdragen van het netwerk belangrijke onderdelen zijn.