Verkoop

Een verkooptraject

Iedere ondernemer komt op het punt waarop wordt nagedacht over het overdragen of verkopen van het bedrijf. Maar hoe ziet zo'n traject eruit?

Het start allemaal met een goede voorbereiding

Waarschijnlijk denk je er al wat langer over na, je wilt je bedrijf verkopen. Maar hoe pak je dat aan, waar begin je en wat komt er allemaal bij kijken?


Het start allemaal bij het verzamelen van jouw wensen en vervolgens het maken van een aantal keuzes. Probeer de volgende vragen eens voor jezelf te beantwoorden.

  • Waarom wil je je bedrijf verkopen?
  • Wat is je bedrijf waard?
  • Op welke termijn wil je verkopen?
  • Aan welk type koper wil je je bedrijf overdragen?
  • Waar vind je potentiële kopers?
  • Welke adviseur wil je inschakelen om je in dit traject te begeleiden?


En daarnaast wil je natuurlijk weten wat je bedrijf waard is. Vul de waardescan in en ontvang een indicatieve waardebepaling van jouw bedrijf.

Doe de waardescan

Stappen in een

verkooptraject

Elk verkoopproces is echter uniek en kan aanpassingen vereisen op basis van de specifieke omstandigheden en doelstellingen van het bedrijf. Deze stappen bieden een algemeen overzicht van het verkooptraject van een bedrijf.


  • Voorbereiding en waardering:

In deze fase wordt het fundament gelegd voor een succesvolle verkoop. Dit omvat het vaststellen van doelstellingen, het verzamelen van alle benodigde documentatie en het opstellen van een waardebepaling, waarmee we de strategie (vraagrijs of biedingsproces) kunnen bepalen. 

  • Opstellen van een teaser, advertentie & Informatie memorandum:

Vervolgens gaan we op zoek naar potentiële kopers. Deze stap omvat het actief benaderen van kopers, het plaatsen van een advertentie en het opstellen van een informatiememorandum.

  • Onderhandelingen:

Zodra potentiële kopers interesse tonen, beginnen de onderhandelingen over de prijs, voorwaarden en andere aspecten van de transactie. Gezamenlijk stellen we de uitgangspunten voor de onderhandelingen vast. Nadat de biedingen zijn ontvangen en is besloten met welke koper het traject vervolgd wordt, zullen de afspraken in een LOI (Intentieovereenkomst) worden vastgelegd.

  • Due diligence/Boekenonderzoek:

Dan volgt het boekenonderzoek waarbij de koper de mogelijkheid krijgt om een onderzoek uit te voeren naar het bedrijf om alle relevante informatie te verifiëren en eventuele risico's te identificeren.

  • Koopovereenkomst:

Nadat het boekenonderzoek is afgerond, alle voorwaarden overeen zijn gekomen en eventuele kwesties zijn opgelost, wordt de koopovereenkomst opgesteld. Na overeenstemming kan deze  worden getekend. 

  • Overdrachtsperiode:

Na de overdracht is het belangrijk om een soepele overgang te waarborgen en ervoor te zorgen dat de nieuwe eigenaren het bedrijf kunnen voortzetten. Dit omvat vaak een periode van een aantal weken waarin het overdragen van kennis, het begeleiden van het personeel en het overdragen van het netwerk belangrijke onderdelen zijn.

Contact met ons opnemen:

Bierkade 4
1621 BE Hoorn

Telefoon: 06-1953 0319
Info@bedrijvenboutique.nl
BTW nr: NL861984614B01
Kvk nr. : 81200870
Share by: